A sportolói személyiségfejlesztés, a sporttehetség kibontakozása és a sportelköteleződés kialakítása elméleti hátterérhez kapcsolódó gyakorlati munkát három sportág (kézilabdázás, kosárlabdázás, labdarúgás) fiatal versenyzői számára tervezzük. A tréningfoglalkozások sportági edzések makrociklusaihoz illeszkedve, az edzések keretébe ágyazottan valósulnak meg (egy makrociklusban tervezetten 10x1=30 óra). Ennek tematikáját a sportági edzők és az elméleti képzést biztosító szakemberek közösen dolgozzák ki (pl. relaxációs gyakorlatok, játékos önbizalomnövelő gyakorlati feladatok, csapat- és közösségépítő játékok).
A program helyszíne: SZTE JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézet, Szeged-Csanád Grosics Akadémia, PC Trade Szeged Handball
Időpont: 2022. szeptember 1- december 31.
A program típusa: tréning
Célcsoport: fiatal sportoló egyetemi hallgatók, egyetemre készülő sportoló fiatalok
A program módszertana: kollektív és egyéni technikák, mozgásos és szerepjátékok
A program időtartama: 10x1=30 óra
Eszközök: írólap, íróeszköz, filctoll, mágnestábla, előre elkészített applikációk, sportfelszerelés, sporteszközök (kötél, zsámolyok)
Elvárt eredmények: a mentáltréning alkalmazásával a sportolók pszichés állapotának, teljesítőkészségének javítása
Megvalósítók:
Szántai Levente, MA, PhD-hallgató, sportpszichológus, labdarúgó edző
Hocza Ágnes, MA, testnevelő tanár, kézilabda szakedző
Láng Anikó, MA, kosárlabda edző
Tematika és gyakorlatok
Mit érdemes kezdésnek a tréningen résztvevő sportolók felé közvetíteni?
A hiteles saját élmény biztosítása szempontjából elegendő a következő magyarázat: "A következő hetekben kipróbálunk néhány új módszert, ami változatosabbá teszi az edzéseket.". Azáltal, hogy a tréning szót kiemelnétek, már elvárások, prekoncepciók jelennének meg a sportolókban, csökkentve a saját élmény intenzitását. Célunk, hogy az edzésekbe beépítve a sportolók minél több felismeréshez jussanak konstruktív stresszkezelés, optimális önbizalom és asszertív kommunikáció terén, melyet majd a tréning befejezésekor fogtok összegezni közösen.
1. Gyakorlat, "Hangulatjelzés":
Edzés előtt kérdezd meg játékosaidat, "Milyen hangulatban érkeztetek ma?". A sportolók egy mágnestáblán előre elkészített smile jelzésekkel (mosolygó, mérges, szomorú, semleges) jelzik aktuális érzelmi állapotukat. A négy különböző állapot külön helyre kerüljön a táblán, ezzel felmérve a csapat hangulatát. Lehetőség szerint minden játékos egy-két mondattal indokolja meg választását. Edzőként te is jelöld aktuális hangulatodat, jelezve, hogyan érkeztél a mai edzésre. A feladat elvégezhető filctollas smile jelzések felhasználásával is. Készíts róla képet!
Opcionálisan "Hőmérő" módszert is alkalmazhatsz, egy vonal mentén felállítva a résztvevőket, 1-től 10-ig skáláztatva sportolóid.
Edzés végén újra kérdezd meg és jelöljék sportolóid, hogy vannak aktuálisan és közösen elemezzétek az esetleges különbséget az edzés előtt elkészített kép alapján (előtte-utána állapot). "Mi változott a csapat kiinduló érzelmi állapotához képest?", "Mi járult hozzá ehhez a változáshoz?"
Cél: a sportolók érzelmi hangulatának kifejezése, illetve a verbális megnyilvánulások által önbizalmuk fejlesztése. Továbbá rávezetni őket arra, hogy az edzés alapvetően segíthet kezelni a mindennapos stresszt, testünkre és mentális állapotunkra kifejtett jótékony hatása által.
2. Gyakorlat, "Önállóság":
Edzés elején kérd meg játékosaidat, tartsák meg maguknak a labda nélküli bemelegítést. Minden sportoló mondjon egy-egy feladatot, fentről-lefelé haladva az adott izomcsoportoknál. A gyakorlatok intenzitása is növekedjen, így 10-15 perc után már következhet az első labdás gyakorlat. Lehetőség szerint külső szemlélőként vegyél részt edzőként és jegyezd fel magadnak észrevételeidet.
Majd edzés végén kérd meg játékosaidat, tartsák meg maguknak a levezető nyújtást, esetleg hengerezést. Minden sportoló mondjon itt is egy-egy feladatot, most lentről-felfelé haladva az adott izomcsoportoknál. A gyakorlatok mély légzéssel legyenek összekötve, erre is 10-15 percet hagyva. Itt is külső szemlélőként vegyél részt és a végén adj visszajelzést a bemelegítésnél és levezetésnél tett megfigyeléseidről, elsősorban az együttműködés minőségére vonatkozva.
Cél: a sportolók önállóságának, figyelmének és együttműködésének fejlesztése, ezáltal énhatékonyságuk és önbizalmuk növelése.
3. Gyakorlat, "Együttműködés":
Edzés előtt készíts két 15-20 méteres pályát, 5 méterenként zsámolyokat kirakva. Válasszon két kapitány magának csapatot és helyezkedjenek el a kiinduló ponton. Mindkét csapat kap egy 10-12 méter hosszú kötelet, létszámtól függően. A lényeg, hogy egymás mögött sorban állva, maximum egy méteres távolságra mindenki úgy fogja a kötelet, hogy az feszes is maradjon. Minden feladatnál adj egy percet a stratégia megbeszélésére csapatokon belül!
A bemelegítő feladatnál egyszerűen haladjanak végig a csapatok, fogva a kötelet. Ez még nem verseny, ismerkedés a pályával. Első feladatnál haladjanak végig már egymással versenyezve, megkerülve a zsámolyokat odafelé és visszafelé is. Második feladatnál hátrafelé haladjanak, ugyanúgy megkerülve a zsámolyokat. A harmadik feladathoz egymást körben átkarolva minél szorosabban kapcsolódjanak, a kötelet derekuknál kívülről körbe tekerve kösd meg. Most együtt haladva minden zsámolyt lépjenek át és megkerülve az utolsó zsámolyt, érjenek vissza a célba. Negyedik feladatnál ugyanez hátrafelé. A feladatok minden esetben egyszer megismételhetőek. Lehetőség szerint külső szemlélőként vegyél részt és jegyezd fel magadnak észrevételeidet, a két csapat által alkalmazott stratégiákra, vezérszerepekre, együttműködésre vonatkozóan.
A játék végén kérdezd meg a következőket játékosaidtól: "Hogy éreztétek magatokat?", "Milyen stratégiákat alkalmaztatok?", "Kik voltak a vezérek?", "Milyen volt az együttműködés köztetek?". A végén te is adj visszajelzést a megfigyeléseidről, elsősorban az együttműködés szempontjából hatékony stratégiákra, vezérszerepek felvállalására vonatkozóan.
Cél: a sportolók együttműködésének fejlesztése, a vezérszerepek explicitté tétele, stratégiák alkalmazásának jelentősége, ezáltal a szerepek kijelölése. A szerepek tisztázása segíti a csapaton belüli feszültség csökkenését, az önbizalom optimális szinten tartását.
4. Gyakorlat, "Vélemény felvállalása":
Edzés végén kérdezd meg játékosaidat, "Melyik gyakorlat tetszett ma legjobban és melyik legkevésbé?". A sportolók egy mágnestáblán az előre felírt gyakorlatok közül smile jelzésekkel (mosolygó, szomorú) jelzik választásukat. Maximum négy gyakorlat típus kerüljön a táblára, ezzel átláthatóvá téve és megkönnyítve a választási lehetőségeket. Minden játékos egy-két mondattal indokolja meg választását. Edzőként te is jelöld, jelezve, melyik gyakorlatnál tetszett leginkább és amelyiknél legkevésbé a csapat mai edzésmunkája. A feladat elvégezhető pozitív-negatív jelzéseket felhasználásával is, filctoll segítségével. Készíts róla képet!
Közösen elemezzétek az esetleges különbséget a gyakorlatok között. "Melyik gyakorlat kapta a legtöbb pozitív és melyik a legtöbb negatív visszajelzést?", "Mi járult hozzá ehhez az eredményhez?". Edzőként érdemes beépíteni a játékosok igényeit az általuk preferált gyakorlat típusokra vonatkozóan, így növelve a csapaton belüli pozitív légkört.
Cél: a sportolók véleményének kifejezése, illetve a verbális megnyilvánulások által önbizalmuk fejlesztése. Továbbá rávezetni őket arra, hogy a különböző típusú edzésgyakorlatok is alapvetően hatással vannak a hangulatunkra. Ezáltal nő az edző felelőssége, hogy minél változatosabb, élvezhetőbb gyakorlatsorokat állítson össze.
Kidolgozott módszertanunk, programunk alkalmas a jövőbeni folytatásra, a sport iránti elköteleződés kialakítására, a sporthoz való egyenlő hozzáférés esélyének megteremtésére, valamint a felsőoktatás és a civilszervezetek együttműködésének erősítéséhez a sporttehetség-fejlesztésben.